اهمیت نگهداری و تعمیرات خودرو

CMMS ابزاری برای تسهیل مدیریت فرایندهای نگهداری و تعمیرات است. CMMS در واقع مخفف سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات Computerized Maintenance Management System است که گاهی آن‌ را (با کمی تغییرات و ماژول‌های بیشتر) EAM نیز می‌نامند و مخفف (سیستم مدیریت دارایی‌های بنگاه Enterprise Asset Management) می‌باشد. البته در بسیاری از موارد عملا بین ویژگی‌های این دو دسته از نرم‌ افزار شباهت‌های زیادی وجود دارد.

مدیریت نگهداری و تعمیرات خودرو یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مساله هر شرکت توزیع و پخش و یا حمل‌ونقل می‌باشد. ملکو با کمک سیستم نگهداری و تعمیرات خودرویی خود، می‌تواند اطلاعات کلیه ناوگان خودرویی خود را مدیریت و داده‌های مربوط به آن را ثبت نماید. هم‌چنین متخصصان و پشتیبانان 24 ساعته این سیستم‌ها، به صورت مداوم داده‌های خودرویی خود را تحلیل می‌کنند و برای کمک به خودروها در هر لحظه از شبانه روز، راهکارهای قابل اجرا می‌یابند.

نرم‌افزار تعمیر و نگهداری ملکو در کنار سیستم ردیاب خودرویی می‌تواند کلیه ناوگان را از تمامی جهات و ابعاد در لحظه و باتوجه‌ به موقعیت لحظه‌ای ردیابی کند. داده‌های این نرم‌افزار می‌تواند امنیت و اثربخشی خودروهای ملکو را افزایش داده و عملیات لجستیکی کلیه مشتریان را از مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی دور نگه دارد.

برخی ویژگی‌های مهم سیستم نگهداری و تعمیرات ملکو

کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات

کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات

مدیران حرفه‌ای، همواره درحال بررسی راهکارهای بالقوه برای کاهش هزینه‌های ناشی از عملیات تعمیر و نگهداری هستند. ملکو با نرم‌افزار CMMS، توانسته هزینه‌های عملیاتی تحمیلی را که به‌ناچار در بخش نگهداری از خودروها اتفاق می‌افتد؛ به‌طور چشمگیری کاهش دهد. این امر به مدیریت اجازه می‌دهد تا با کمک KPIهای تعمیر و نگهداری، درباره انطباق ها، ممیزی‌ها یا سایر شاخص‌ها پیش‌بینی انجام دهد.

کاهش زمان اضافه کاری

کاهش زمان اضافه کاری

 از آنجایی‌که تجهیزات و خودروهای ملکو همواره در سلامت کامل هستند، احتمال وقوع هر اختلالی در این سازمان کم‌تر شده است و در نتیجه کارکنان ما برای راه‌اندازی تجهیزات و انجام امور مربوطه مجبور به اضافه‌کاری نیستند که باعث شده هزینه تمام شده خدمات ملکو نسبت به رقبا مناسب‌تر باشد. کاهش زمان اضافه‌کاری به تیم‌ها اجازه می‌دهد که کلیه اقدامات را از طریق داشبوردها و گزارش‌ها بهینه کنند.

کاهش میانگین زمان تعمیرات

کاهش میانگین زمان تعمیرات

استفاده از CMMS به سازمان امکان دسترسی به تمام اطلاعات مهم مربوط به زمان خرابی‌ها و مشکلات قبلی و راه‌حل‌های به کار برده شده (تاریخچه تعمیرات هر خودرو یا دستگاه) را می‌دهد تا بهترین راهبُرد ممکن را دراسرع‌وقت برای مشکل پیش‌آمده انتخاب نمایند که یک راه ساده برای جلوگیری از این مشکلات و موانع کوچک غیرضروری است و سبب در دسترس قرارگرفتن منابع موردنیاز تیم نگهداشت می‌شود.

مدیریت دستور کار

مدیریت دستور کار

فرایند دستور کار، نگهداری و تعمیرات را مکانیزه و تسهیل می‌نماید و اغلب شامل اطلاعاتی مانند موارد زیر است: شماره دستور کار، شرح و اولویت، نوع دستور کار (تعمیر، جایگزینی، برنامه‌ریزی)، کدهای علت خرابی و اقدامات انجام شده، کارکنان اختصاص‌داده‌شده و مواد و قطعات مورداستفاده، عملیات ارسال درخواست، تولید، تایید، اولویت‌بندی و تخصیص

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)

با ماژول PM در نرم‌افزار، می‌توان فرایند ایجاد دستور کار برای اقدامات روتین پیشگیرانه را به‌صورت خودکار بر اساس زمان، مقدار استفاده یا شرایط و وقایع از پیش تعریف شده انجام داد. معمولاً در دستور کارهای PM نرم‌افزارهای نگهداری‌وتعمیرات، می‌توان کلیه‌ی تجهیزات موجود در سازمان را به صورت یکپارچه پوشش داد.

دریافت درخواست انجام کار از سراسر سازمان

دریافت درخواست انجام کار از سراسر سازمان

سفارش‌های کاری می‌توانند توسط همه طرف‌های درگیر مشاهده و ردیابی شوند. جزئیات را می‌توان در دستگاه‌های تلفن همراه به اشتراک گذاشت تا کار در این زمینه با مراکز عملیاتی هماهنگ شود. فرایند درخواست انجام کار نیز باید قابل‌فهم بوده تا به‌راحتی شخصی‌سازی شود.

آشنایی با سایر تکنولوژی‌های ملکو در ارائه خدمات لجستیک