Zone Picking

انتخاب منطقه ای روشی برای انتخاب سفارش در مدیریت انبار و تدارکات زنجیره تامین است.  شامل تقسیم واحدهای انبارداری (SKUs) به مجموعه‌ای از مناطق مختلف است که در آن تیم‌های کارکنان انبار برای چیدن و مرتب‌سازی و برداشتن بسته ها برای هر منطقه تعیین می‌شوند. به این معنا که هر فرد به عنوان مثال وظیفه ی بسته بندی، چیدن و برداشتن یک محصول/محصولات را به عهده دارد.

yard management

در واقع به معنای واحد انتظامات هر سازمان است. تسهیل و نظارت بر رعایت فرآیندها و قوانین تعریف شده (جریان تردد، استفاده از محوطه پارکینگ، حفظ زنجیره امنیتی و غیره) توسط کلیه وسایل نقلیه و افرادی که وارد محدوده تاسیسات لجستیکی و انبارها می شوند.

x
warehousing

انبارداری فرآیند ذخیره سازی موجودی فیزیکی برای فروش یا توزیع است. انبارها توسط انواع مختلف کسب و کار استفاده می شود که نیاز به ذخیره موقت محصولات به صورت عمده قبل از ارسال آنها به مکان های دیگر یا به صورت جداگانه برای مصرف کنندگان نهایی دارند.

vendor

(فروشنده)

شرکت یا شخصی که یک کالا را تولید یا توزیع می کند.

Unit load

محموله ای که در آن چندین کالا با استفاده از یک کانتینر، پالت یا جعبه در کنار هم قرار می گیرند.

Third-Party Logistics - 3pl

شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف سوم یا 3PL با بر عهده گرفتن بخش اعظمی از فرآیند زنجیره تأمین، سبب ایجاد تحولات زیادی در این حوزه شدند.

شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف سوم در واقع خودشان، یک زنجیره تأمین را تا تحویل مرسوله به مقصد شکل می‌دهند که علاوه بر کلیت امور حمل و نقل و تحویل، خدمات ارزش افزوده‌ای چون انبارداری منسجم، بسته‌بندی، برچسب‌زنی، جمع‌آوری و … را هم انجام می‌دهند.

SCM

مخفف مدیریت زنجیره تامین است. یک روش مدیریت استراتژیک کسب و کار که تمام فرآیندها را از تهیه مواد تا فروش به عنوان یک فرآیند تجاری واحد کنترل میکند. مدیریت زنجیره تامین تلاش می کند تا کل زنجیره تامین را (بدون درگیر شدن در چارچوب های یک شرکت یا سازمان) بهینه کند.

Shrink wrapping

یک روش بسته بندی که در آن بسته با یک بسته بندی مخصوص پوشانده می شود و با حرارت وکیوم می شود تا کل بسته را محکم نگه دارد.

Supply chain

یک زنجیره تامین شبکه ای از تمام افراد، سازمان ها، منابع، فعالیت ها و فناوری درگیر در ایجاد و فروش یک محصول است. یک زنجیره تامین شامل همه چیز از تحویل مواد اولیه از تامین کننده به سازنده تا تحویل نهایی آن به کاربر نهایی است.

Second Party logistics – 2PL

در لجستیک طرف دوم، شرکت‌های واسط لجستیکی فقط یک بخش از کل فرآیند زنجیره تأمین را تحت پوشش خود دارند و در عمل فقط جابه‌جاکننده بسته‌ها و محموله‌ها بین مبدا و مقصد هستند. البته انبارداری هم توسط شرکت‌های بزرگ این حوزه ارائه می‌شود.

بارزترین مثال شرکت‌های ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف دوم، همان شرکت‌های حمل و نقل و باربری مرسوم هستند که در سه زمینه هوایی، زمینی و دریایی با داشتن سرمایه، تجهیزات و ناوگان حمل و نقلی خود، ایفای نقش می‌کنند.

RFID

دستگاه‌هایی که می‌توانند اطلاعات را بدون دست‌زدن به برچسب‌های کوچک بخوانند.

Risk Management

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات برای سرمایه و درآمد یک سازمان است. این خطرات از منابع مختلفی از جمله عدم قطعیت های مالی، بدهی های قانونی، مسائل فناوری، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی می شوند.

Quality Control (QC)

(کنترل کیفیت (QC))

عملکردی مدیریتی است که اطمینان حاصل می‌کند که خدمات ارائه شده، کالای تولید شده یا خریداری شده با مشخصات محصول یا خدمات مطابقت دارند.

Parcel

یک بسته کوچک.

On Time Delivery

(تحویل به موقع)

معیاری است که با عنوان “میزان محصولاتی که در زمان مقرر به مشتریان تحویل شده است”، تعریف می‌شود.

net

نرم افزار نت و یا سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه‌ای ( CMMS ) که همچنین به‌عنوان سیستم اطلاعات مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه‌ای (CMMIS) نیز شناخته می‌شود، یک بسته نرم‌افزاری است که یک پایگاه‌داده رایانه‌ای از اطلاعات مربوط به عملیات نگهداری و تعمیرات سازمان را نگهداری می‌کند.

Middle Mile delivery

تحویل گام میانی در واقع فرآیند حمل و نقل کالا از یک انبار یا مرکز فروش به خرده فروشی ها است. همانطور که از نام آن پیداست، تحویل گام میانی، بخش مرکزی فرآیند تحویل است.

LEAD TIME

زمانی که از خرید محصول تا تحویل آن طول می کشد.

logistics

لجستیک فرآیند برنامه ریزی و اجرای کارآمد حمل و نقل و نگهداری کالا از مبدا تا نقطه مصرف است. هدف لجستیک برآوردن نیازهای مشتری به صورت به موقع و مقرون به صرفه است.

kitting

 این فرآیند با گروه بندی اقلام مرتبطی که می توانند به عنوان یک محصول واحد بسته بندی شوند، شروع می گردد. سپس کسب و کارها این اقلام را در انبار سازماندهی می کنند تا بتوانند به سرعت بسته بندی و به مشتریان ارسال کنند. شرکت ها همچنین می توانند این فرایند را به ارائه دهندگان تخصصی این حوزه، برون سپاری کنند که تخصصشان در تهیه، مونتاژ و ارسال اقلام است.

Just-in-Time (JIT)

یک سیستم کنترل موجودی که جریان مواد در کارخانه های مونتاژ و تولید را با هماهنگ کردن تقاضا و عرضه تا نقطه ای که مواد مورد نظر درست در زمان استفاده می رسد، کنترل می کند. یک استراتژی کاهش موجودی که خطوط تولید را با محصولات تحویل داده شده «در زمان مقرر» تغذیه می کند. این استراتژی که توسط صنعت خودرو توسعه داده شده است، به حمل و نقل کالا در قطعات کوچکتر و پرتکرار اشاره دارد.

inventory

موجودی در واقع فهرستی فیزیکی یا سیستمی یا مالی از تمام وسایل و محصولات موجود در انبار است.

insurance

بیمه به قرارداد کتبی دوجانبه ای گفته می‌شود که در ازای پرداخت حق بیمه به سازمان های مرتبط از خسارات احتمالی ناشی از تحقق خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

Handheld

هندهلد در واقع دستگاهی مشابه تبلت ها و در ابعاد استاندارد جهت نگهداری در دست بوده که برای اموری همچون تسویه حساب مشتریان، امضای در محل مشتری و فروش گرم توسط تحویلداران/فروشندگان و… می باشد.

GPRS

یک فناوری ارتباطی که داده ها را از طریق شبکه GSM برای کاربران ارسال می کند. این فناوری اغلب در سیستم‌های ردیابی ناوگان استفاده می شود.

First Party Logistics - 1pl

لجستیک طرف اول به یک شرکت یا فردی اطلاق می شود که بار خود را داراست و می تواند کالا را از نقطه ای به نقطه دیگر حمل کند. آنها به طور خاص ارسال کننده کالاها و محصولات مختلف هستند و حمل و نقل محصولات را به مقصد خود سازماندهی می کنند. هیچ واسطه دیگری در کل فرآیند دخیل نیست.

Fifth Party Logistics - 5PL

یک شرکت ارائه دهنده ی خدمات طرف پنجم راه حل های هوشمند لجستیکی را از طرف سایر نهادهای تجاری سازماندهی، پیاده سازی و برنامه ریزی می کند.

First Mile delivery

فرآیندی که در آن محصولات از انبار تولیدکننده به یک انبار مرکزی یا انبار عمده فروش‌ها منتقل می شوند. یک شرکت حمل‌ونقل یا شرکای لجستیکی، محصولات را از یک مکان تحویل گرفته و به مقصد بعدی می‌برد.

Fourth Party Logistics - 4PL

یک ارائه دهنده خدمات 4PL، تمام جنبه‌های زنجیره تامین را مدیریت می کند. یک 4pl می تواند خدمات مشاوره، IT، لجستیک و امور مالی را نیز ارائه بدهد. هرچند ممکن است به نظر برسد که تفاوت‌های بین 3pl و 4pl کم است، اما شرکتی که به دنبال تناسب خدمات و پشتیبانی مناسب برای تجارت در حال رشد خود است، این تمایز می‌تواند بسیار زیاد باشد.

Electronic Signature

امضای الکترونیکی در واقع شکلی از احراز هویت مشتریان است که شناسایی و اعتبار یک تراکنش با استفاده از کد یا امضای مجوزدار فرد یا سازمان تعیین می گردد.

Distribution Center

   مرکز توزیع یا پردازش در واقع همان  تأسیسات لجستیکی است که در آن عملیات ذخیره سازی، ارزش افزوده، جابجایی، بسته بندی و حمل و نقل تا زمان توزیع محصولات دریافتی از تأمین کننده انجام می شود.

 

Dangerous Goods

(کالاهای خطرناک)

اقلامی که به دلیل خطر آسیب به سلامت افراد، ایمنی انبار و یا سایر اقلام موجود در حین حمل و نقل و انبارداری نیاز به توجه ویژه دارند.

Cross docking

اصطلاح کراس داکینگ به دریافت فیزیکی کالا و انتقال فوری آنها به فاز بعدی در زنجیره تحویل، بدون آنکه کالاها در مکانی موقت ذخیره گردد، اطلاق می شود. به عنوان مثال محموله ای که مستقیما از کانتینر در کامیون بارگیری یا تخلیه می شود (یا برعکس) تا به مقصد نهایی حمل شود.

BOL-B/L

(بارنامه)

سندی که برای فرستنده صادر می شود و نام دیگر آن بارنامه است. این سند، حاوی جزئیاتی در مورد روش ارسال و مقصد محموله، به‌علاوه یک سری اطلاعات اولیه در مورد محتویات آن است. یک BOL می‌تواند به عنوان رسیدی جهت تحویل یا ارسال محموله استفاده شود.

Asset Tracking

(ردیابی تجهیزات)

علاوه بر خودرو، سازمان‌ها وسایل دیگری نیز مانند: ماشین‌های سنگین، تجهیزات، ابزارها و … دارند که می‌توان آن‌ها را نیز ردیابی نمود.