اهمیت سیستم مسیربندی توزیع بهینه و پویا

شرکت ملکو با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل و توزیع در کشور، کلیه خودروهای خود را مجهز به سیستم مسیربندی پویا و بهینه نموده است. مسیربندی توزیع بهینه و پویا (Vehicle Routing Problem)، در واقع نرم‌افزاری است که می‌تواند با محاسبه مسافت طی‌شده، زمان‌کل‌سفر، تعداد وسایل و جریمه‌های دیرکرد، هزینه های حمل‌ونقل را به حداقل و رضایت مشتریان را به حداکثر برساند. پخش به‌صورت خودکار با پارامترهای مدنظر هرمشتری، به تحویل‌داران ملکو تخصیص داده می‌شود؛ ملکو با سیستم توزیع و مسیربندی پویای خود، بهینه‌ترین راهکار مسیربندی فروش را دارا بوده و با استفاده از هوش مصنوعی حداکثر بهره‌وری را از ناوگان حمل و نقل خود بدست می آورد.

 از مزایای این سیستم می‌توان به تخصیص هوشمند مسیر پخش، با پارامترهای مدنظر هر مشتری به هر کدام از تحویل‌داران ملکو اشاره کرد که این امر سبب کاهش اتلاف وقت سرمایه‌های انسانی در امر پخش می‌شود. با کمک سیستم مسیربندی توزیع بهینه و پویا ملکو، میزان شکایات در مورد تاخیر در تحویل کالاها به‌خصوص در فصول پیک و شلوغ به طرز چشمگیری کاهش‌یافته است.

امکاناتی که در سامانه مسیریابی پویا و بهینه در اختیار داریم

نظارت و رهگیری آنلاین ناوگان

با کمک این ویژگی، سیستم مسیربندی توزیع بهینه و پویا می‌تواند مسیر تحویل‌داران ملکو در هنگام توزیع را تغییر و تشخیص دهد که در چه شرایطی مسیریابی پویا بهتر از مسیریابی استاتیک است. مدیران زنجیره تامین ما موظفند تا با بررسی مداوم مسیربندی‌های انجام شده توسط سیستم، به بهبود مسیربندی پویا کمک کنند. با نظارت و رهگیری آنلاین ناوگان، وضعیت ماموریت، زمان شروع و رسیدن به مقصد و مدت زمان انتظار هر ناوگان به صورت کامل تعیین می‌گردد.

سنجش ظرفیت وزنی و حجمی ناوگان

 تخصیص هوشمند عملیات پخش و توزیع میان ناوگان با درنظرگرفتن ظرفیت وزنی و حجمی آن ها انجام می‌گیرد. با کمک این سیستم، از حرکت خودروها با ظرفیت خالی جلوگیری شده و در نهایت منجر به تخصیص دقیق ناوگان برای هر عملیات حمل و پخش و صرفه‌جویی در مبالغ پرداختی مشتریان می‌شود. هدف از طراحی این ویژگی، مانیتورینگ وزن‌بار خودرو از طریق سیستم‌های موجود در خود خودرو است. آنچه مدیران و صاحبان بار دریافت می‌کنند، اطلاعات مربوط به زمان و مکان بارگیری و تخلیه بار است.

اولویت‌بندی مقاصد

 الگوریتم‌ها و برنامه‌ریزی این سیستم به‌گونه‌ای است که میزان ترافیک شهری در کل بازه زمانی پخش در نظر گرفته شده تا راننده با کم‌ترین میزان ترافیک در کل نقاط ماموریتش چه در درون شهر و چه در برون شهر رو‌به‌رو شود. دراین روش، ملکو با خوشه‌بندی درخواست‌ها به‌صورت پویا و با کمک تغییر مسیر وسایل نقلیه، مسافت کلی و مدت‌زمان سفر وسایل نقلیه را بهینه می‌نماید.

آشنایی با سایر تکنولوژی‌های ملکو در ارائه خدمات لجستیک