چابکی زنجیره تامین و روندهای رو به رشد جهانی

امتیاز مقاله از دید کاربران

5/5

چابکی زنجیره تامین در سال 2023 یکی از کانون های مهم لجستیک تبدیل شده زیرا کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا تقاضای روزافزون برای محصولات و خدمات را برآورده کنند. چابکی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا به سرعت و کارآمد به نوسانات عرضه و تقاضا پاسخ دهند و در عین حال هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی را افزایش دهند و بنابراین بخش مهمی از رقابت در بازار همواره در حال تغییر است.

سازمان ها باید توانایی تطبیق سریع با تغییرات نیازهای مشتری، روندهای جهانی و فناوری های جدید را داشته باشند تا بتوانند موفق بمانند. سازمان هایی با زنجیره تامین چابک و عالی، آمادگی بیشتری برای تنظیم محصولات و خدمات خود برای برآورده کردن خواسته های مشتریان دارند. یک سازمان باید بتواند بر اساس روندهای جدید و ترجیحات مشتری تصمیمات سریع بگیرد و به سرعت به اختلالات ناپیدا پاسخ دهد. همچنین چابکی زنجیره تامین به سازمان ها اجازه می دهد تا سهام خود را بهتر مدیریت کنند، هزینه ها را به حداقل برسانند و سود خود را افزایش دهند. سازمان ها باید استراتژی های منعطف و مشارکتی را برای عملیات خود به دست آورند تا به چابکی زنجیره تامین دست یابند. شناسایی و پاسخگویی به تغییرات تقاضا در سریع ترین زمان ممکن یکی از عناصر کلیدی چابکی زنجیره تامین است که نیازمند دانش عمیق نیازهای مشتری و بازار و روندهای تکنولوژیکی است.

یکی دیگر از عناصر مهم چابکی زنجیره تامین، توانایی کاهش تعداد اختلالات در زنجیره تامین است. برای این کار، یک سازمان باید رویکردی فعالانه برای مدیریت ریسک اتخاذ کند، از جمله استفاده از طرح‌های پشتیبان، تغییرات تامین‌کنندگان و سایر استراتژی‌ها برای مقابله با اختلالات غیرمنتظره. شرکت ها باید برای یافتن راه حل های جدید در هنگام بروز اختلالات به خوبی آماده باشند تا بتوانند کمترین تأثیر را بر عملیات و نیازهای مشتریان داشته باشند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در فناوری ها و نوآوری های جدید برای چابکی زنجیره تامین مهم است.

قابلیت های حیاتی که چابکی زنجیره تامین را ممکن می کند

یک زنجیره تامین چابک، زنجیره ای است که می تواند با عدم قطعیت و بی ثباتی در عرضه و تقاضا مقابله کند. سازمان‌های دارای زنجیره‌های تامین چابک می‌توانند به سرعت به شرایط متغیر بازار و نیازهای متغیر مشتریان خود پاسخ دهند. آنها می توانند به سرعت با شرایط غیرمنتظره سازگار شوند و برای کاهش ریسک و استفاده از فرصت های تجاری جدید به سرعت مسیر خود را تغییر دهند.

چابکی زنجیره تامین با پنج قابلیت کلیدی زیر مشخص می شود:

هوشیاری: نظارت و پیگیری تغییرات در زنجیره تامین و شناسایی سریع روندها، تهدیدها و فرصت های در حال ظهور.

دسترسی: اطمینان از دسترسی سریع و دقیق به تقاضا، موجودی، و داده های تولید برای بهینه سازی تصمیمات تجاری.

قاطعیت: به سرعت تعیین کنید که در پاسخ به شرایط متغیر مؤثر بر زنجیره تأمین چه اقدامی انجام دهید.

سرعت: اقدامات لازم را در کمترین زمان ممکن انجام دهید

انعطاف پذیری: ساختارها، فرآیندها، تاکتیک ها و استراتژی ها را در پاسخ به شرایط در حال تغییر تنظیم کنید.

مزایای چابکی زنجیره تامین

چابکی زنجیره تامین زمانی حاصل می شود که یک سازمان بتواند به سرعت تغییرات را تشخیص دهد و به آن واکنش نشان دهد، خواه این تغییر یک تهدید باشد یا یک فرصت. چابکی همچنین به این معنی است که شرکای زنجیره تامین می توانند به سرعت اقدامات لازم را برای اصلاح یک وضعیت تعیین و اجرا کنند – حتی اگر به معنای تنظیم مجدد فرآیندهای تجاری موجود باشد.

برای دستیابی به چابکی زنجیره تامین، به سطح بالایی از دید نیاز دارید که زنجیره تامین انتها به انتها را پوشش دهد. افزایش چابکی زنجیره تامین علاوه بر اینکه سازمان ها را قادر می سازد تا سریعتر و موثرتر نسبت به شرایط در حال تغییر و اختلالات ناگهانی واکنش نشان دهند، به شرکت ها کمک می کند تا به سرعت از شکست ها بازگردند. این به افزایش بهره‌وری و سودآوری کمک می‌کند و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا به طور مداوم تقاضای مشتریان و بیماران را به موقع و به طور کامل برآورده کنند.

منبع:

https://www.tracelink.com/agile-supply-chain/supply-chain-agility

https://www.tawi.com/insights/logistics-trends-for-2023-the-top-5-trends-in-logistics/#:~:text=Logistics%20industries%20will%20focus%20more,wants%20to%20outdo%20the%20other.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *